dimecres, 5 de juny del 2013

De literatura experimental (II)

NINGÚ (transparències)

Continuant amb l'obra experimental del poeta artanenc Miquel Mestre podem parlar d'una altre poemari de gust exquisit i personal, publicat el 1978. En el mateix context social, l'autor ens presentà una publicació en forma de carpeta on el suport és el que configura el sentit dels poemes els quals, en ocasions, apareixen sense la necessitat de l'escriptura.
Ningú és un joc de versos i materials diversos però també un joc de cultures i estructures. En aquest sentit, el haiku és la forma poètica predominant del poemari i, amb aquesta composició, el poeta crea una història breu, centrada amb alguns dels elements més importants de la cultura japonesa: budisme, tantra, zen: una evasió de la realitat
Un haiku és, com diu l'Enciclopèdia catalana “una forma estròfica japonesa formada per tres versos, de cinc, set i cinc síl·labes respectivament” però, en el poemari comentat, es converteix en una imatge: un foli amb tres papers, que simbolitzen els tres versos del haiku, aferrats l'un damunt de l'altre, cada un més petit que l'anterior i, a la dreta de cada un d'ells, un nombre: 1, 2 i 3.
La representació gràfica d'aquesta composició poètica breu és l'explicació de la seva estructura lògica: el primer vers és el més imprecís, el segon engloba el significat del seu anterior i el tercer és la culminació de la composició, el reflex de les idees expressades construïdes dins el buit: el paper en blanc.
La carpeta presenta poesia, imatge i textura alternades en diferents pàgines. Un dels recursos que crida més l'atenció és la utilització d'un vidre i la seva transparència. El vidre és transparent, fred, delicat i perillós, com la vida mateixa, que pot tallar i es pot rompre com un fil: un fil migpartit simbolitza la mort del pare de l'autor i la fragilitat dels éssers humans.
A continuació, un sobre amb un tarja en blanc, dirigida a ningú, que som nosaltres i el buit del qual no podem escapar i, en aquest buit, la ràbia i l'opacitat: una fusta amb una ratlla i el darrer vers del darrer haiku “tornam cap a casa”, tocam de peus a terra, retornam a la vida real i reaccionam violentament en contra d'aquesta realitat que ens oprimeix: traçam una ratlla amb força, ràbia i resignació.
És un viatge curt, amb imatges bellíssimes i reflexions vitals i alhora, una manera de concebre el món, l'art i la realitat. En aquest sentit, Damià Pons, que prologà el poemari, explica que és un llibre que amaga el món tangible, defuig de l'opinió política, no parla de les dificultats sinó de temes senzills i amb caràcter evasiu. Tanmateix, parlant amb el poeta em vaig adonar que és més que un poemari, són les sensacions d'un moment vital, social i cultural plasmades a partir d'allò que les pot definir. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada